Wniosek o drastyczne zmiany w Budżecie Województwa Wielkopolskiego 2021


14 grudnia 2020 
do Sejmiku Województwa Wielkopolskiego
Wniosek o drastyczne zmiany w Budżecie Województwa Wielkopolskiego 2021

Szanowni Państwo ,
Jestem ekonomistą, prowadzę w tym regionie gazety codzienne. 

Propozycja zmian w budżecie na rok 2021 do zarządu WW
Proponuję drastyczne zmiany w wyposażeniu infrastrukturalnym regionu. Proponuję, by władze regionu porzuciły niemalże całkowicie inwetycje w sieć drogową, poza inwestycjami w bezpieczęństwo ruchu drogowego. Sugeruję usunięcie szeregu nieekonomicznych inwestycji drogowych z budżetu Województwa Wielkopolskiego 2021. 

Sugestia drastycznych zmian
Nie kierowanyby już środków na dotowanie sieci drogowej, z uwagi na osiągnięcie rekordowego w skali kontynentu podziału międzygałęziowego środków transportu. W regionie wystąpiła monokultura jednej formy transportu (szczególnie w Poznaniu liczba samochodów osiąga skrajne wartości w skali kontynentu), co jako ekonomista wiążę z ekonomicznie nieuprawnionym programem dotacyjnym jaki prowadzą tutejsze władze samorządowe. Dotują one tylko jeden rodzaj infrastruktury. Jak sądzę, przyszła pora by choć zasugerować skrajnie drastyczne zmiany.

Proponuję wyrzucenie wydatków drogowych z budżetu 2021, ale w sposób korzystny dla lokalnych firm budowlanych sektora drogownictwa- po prostu budowanoby drogi dla innych rodzajów ruchu.

Zastąpionoby je inwestycjami w inne rodzaje sieci transportowych - sieć dróg rowerowych wzdłuż sieci dróg wojewódzkich, sieć dróg wodnych dla jachtów, tramwajów wodnych (w szeregu miast w rodzaju Kórnika, por. załacznik), statków wycieczkowych (propozycja żeglugi promowej wokół Zbąszynia), sieć dróg kolejowych, dla kajakarstwa, dla turystyki konnej, wyznaczenie nowej sieci szlaków pieszych dla turystyki, sieć dróg dla mtb, sieć dróg dla downhillu (np. na wzgórzach). Powstałyby także liczne sieci dróg wodnych dla statków wycieczkowych, nowe odcinki torowisk kolei do miejsc atrakcyjnych turystycznie czy do większych miast pod Poznaniem (ciąg Poznań- Pniewy- Międzychód koleją, wymagana zmiana decyzji władz Pniewa o likwidacji fragmentu linii kolei). Wnoszę do UMWW o kontakt z władzami m. Pniewy.
 
W miastach Kalisz (do Ostrowa), Konin (do Pątnowa) powstałyby koleje aglomeracyjne. W miastach Poznań Konin, Kalisz powstałaby sieć dróg tylko dla autobusów i taxi- tzw. buspasów. O ile UMWD dotuje także koleje (a nie tylko sieć drogową) i posiada zarząd wojewódzkich dróg kolei razem z zarządem sieci dróg, to UMWW tego nie czyni. Zarząd Województwa Wielkopolskiego nie zarządza torowiskami, nie podaje też usadanienia braku wziącia linii kolei w zarząd. Nadal sugeruję by wzorem UMWD przejąć niektóre linie kolei, co umożliwi kursy pociągów turystycznych weekendowych po lokalnych linaich kolei. Zarząd Dróg Wojewódzkich byłby także zarządem dróg żelaznych (dokonano takiej zmiany- z dobrym skutkiem dla turystyki- na Dolnym Sląsku).

Uzasadnienie
Ostatnie 31 lat tych inwestycji w sieć drogową pokazują iż -poza niektórymi odcinkami obwodnic- nowe odcinki dróg wzmagają efekt tunelowy i pogarszają konkurencyjność regionu, który, zamiast miejscem docelowym podróży, staje się miejscem gdzie mieszkańcy regionu- zamiast korzyści z ruchu samochodowego- otrzymują jedynie rachunki za naprawę zniszconych dróg wojewódzkich.

Przejsżdżające samochody ciężarowe jadące w tranzycie przez region nie pokrywają kosztów dostarczania infrastruktury transportowej. W związku z powyższym wzywam Zarząd Województwa do wstrzymania tych inwestycji jako niekorzystnych a nawet skrajnie niekorzystnych dla gospodarki regionu. Efekt tunelowy powiązany z negatywnymi kosztami zewnętrznymi tranportu w tym regionie tworzy z transportu drogowego najgorszy z możliwych środków transportu do inwestowania w niego. Już nawet sieć wodna regionu wygeneruje znacznie większe korzyści ekonomiczne dla gospodarki. Pozwoliłaby bowiem na rozwój turystyki. Na wody województwa wielkopolskiego możnaby wówczas dotrzeć jachtem motorowym czy żaglowym z Niemiec, celem np. spędzenia urlopu w woj. wiekopolskim, korzystając z sieci dróg wodnych. Obecnie dawna sieć wodna między jeziorami w dużej mierze jest niespławna, na kanałach brakuje śluz czy głębokości tranzytowych nawet rzędu 70-90 cm (dla jachtu).

Zarzut braku uprawnienia
Władze samorządowe regionu wg mojej oceny nie są uprawnione by dłużej i nadal- ze szkodą dla podatników- utylizować ich środki podatkowe zamiast w sposób korzystny- topiąc je w skajnie deficytowych inwestycjach obliczonych na dotowanie kosztów przejazdu samochodów ciężarowych przez woj. wielkopolskie. Takie znaczenie ekonomiczne ma na przykład ciąg dróg wojewódzkich, który umożliwia samochodom ciężarowym ominięcie systemu dróg płatnych. Czy sieć dróg Wielkopolski będzie- w związku z powższym- płatna dla pojazdów ciężarowych? Jak Zarząd WP zamierza odzyskać środki podatników z regionu które do tej pory wydał na dotowanie przewozu towarów samochodami ciężarowymi po drogach którymi zarządza? 

Wzywam Zarząd Województwa do zaniechania programu dotowania infrastruktury dla pojazdów omijających drogi płatne w kierunku od przejść granicznych z RFN na wschód kraju. Podnoszę w uzasadnieniu brak uprawnień do prowadzenia tego typu programu utylizowania środków podatkowych mieszkańców regionu woj. wielkopolskiego.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
ekonomista, www.i-e.pl
www.poznańska.pl
-- 
-- 

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze