Skarga do Państwa Radnych m. Piła w sprawie tramwai wodnych w Pile i ich niedoinwestowanej drogi wodnej
Redakcja Dolina Ziel. 24a Ziel. Góra
- Kanał Pilski- proponowana droga wodna dla statków turystycznych, stateczków etc, do centrum miasta Piła od Dworca Kolejowego, jako trwale wygrodzona dla żeglugi część koryta rzeki Gwdy.
- Kanał Koszycki- wygrodzona część koryta rzeki Gwdy umożliwiająca tramwajom wodnym żeglugę do osiedla i na Koszyce, celem obsługi pasażerów w relacji miejskiej na to siedle.
- Przekop zakola- skrót na trasie tramwaju- nowy przekop.
Opisujemy po 5 latach przerwy w temacie- temat tramwai wodnych. Jestem zdziwiony tragicznym stanem tramwai wodnych w Pile. Nie są nawet zintegrowane taryfowo z komunikacją miejską, choć możliwe jest wprowadzenie przewozów w ramach komunikacji miejskiej. Polityka władz miasta sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w Pile jest najwolniejszym... Czy to zasługa miejskiej polityki?
W wielu miastach jest to popularny środek komunikacji- w Pile jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci wodnej, oraz długiej historii kursowania tramwai wodnych w tym mieście.
Zarzut dyskryminacji środka traansportu
Jak traktuje się- technicznie i teoretycznie- najszybszy środek transportu miejskiego w Pile? W Pile mieszkańców skazano na ofertę połączeń o charakterze turystycznym. Statki są powolne, rzadko kursują. Zamiast nowoczesnej infrastruktury, wykorzystuje się turystyczne statki - idealne do celów turystycznych czy jako uzupełnienie podstawowej oferty, ale nieodpowiednie do popularnej komunikacji rozkładowej i komercyjnej.
Użytkowany w Pile tabor ma bardzo niskie prędkości komunikacyjne, w komunikacji śródlądowej prędkości mogą osiągać ok. 93 - 110 km/h (typ fastcraft lub fast ferry) ale zależy to od użytej floty, ale też geometrii i jakości kanałów.
Pytania do Radnych
Czy władze Piły planują jakieś zmiany w systemie wykorzystania tego środka transportu w regularnej komunikacji miejskiej? Ma on obecnie marginalny udział w przewozach miejskich, zagadkowo niskie prędkości komunikacyjne, i jest niezintegrowany taryfowo z komunikacją miejską.
Czy władze miasta zamierzają:
- zwiększyć prędkość handlową (raz z postojami) na sieci tramwajów wodnych do 25- 40 km/h? Pozwoli to na oparcie komunikacji miejskiej o tą obecnie raczej nieużywaną sieć transportową
Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów.
Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami. W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
Cities and other places operating water buses and/or taxis include:
- Amsterdam
- Astana
- Auckland[1]
- Baltimore
- Bangkok
- Bordeaux
- Boats BatCub[3]
- Boston[4]
- Bratislava
- Bremen
- Brisbane
- Bristol
- Brunei
- Bucharest
- Buenos Aires, Tigre
- Cardiff
- Cap-Haïtien, Haiti (at Labadee beach)
- Cape Town
- Caye Caulker
- China: Cheung Chau, Chi Ma Wan, Peng Chau, Silvermine Bay
- New World First Ferry (Hong Kong)
- Chicago
- Copenhagen
- Davao City
- Davao water taxi service
- Dubai
- Erie, Pennsylvania
- Fort Lauderdale
- Galápagos Islands
- Gothenburg
- Älvsnabben ferry
- Paddan[6]
- Guangzhou
- Halifax Regional Municipality
- Hamburg
- Helsinki
- Istanbul[7]
- Jacksonville, Florida
- Karachi
- Kobe
- Kochi
- Kragerø and surrounding area, Norway
- Kristiansund, Norway
- Lake Ozark, Missouri[8]
- Laughlin, Nevada and Bullhead City, Arizona
- Lisbon
- London
- Long Beach, California
- Malta
- Manila
- Moscow (River tram[9])
- Mumbai (Catamarans and ferries)
- Nantes
- New York City
- New Zealand[10]
- Niigata
- Oklahoma City[11]
- Orlando, Florida
- Osaka
- Oslo
- Panama
- Paris
- Pittsburgh
- Plymouth
- Potsdam, Germany[13]
- Quad Cities, Illinois/Iowa[14]
- Rotterdam/Dordrecht[15]
- Sacramento
- Saint Petersburg
- Aquabus[16]
- Seattle
- Seoul[17]
- Sha Lo Wan, Tai O, Tuen Mun, Tung Chung (Urmston Road, Hong Kong)
- Shizuoka
- Singapore (Singapore River)
- Spalding (River Welland)
- Stockholm[18]
- Sydney
- Tallinn[19]
- Tampa[20]
- The Woodlands, Texas
- Tokyo
- Toronto
- Trinidad
- Water Taxi Service, Port of Spain to San Fernando – service implemented in December 2008
- Vancouver
- Venice
- Victoria, British Columbia
- Walt Disney World[22]
- Wellington
- Winnipeg
- Xochimilco, Mexico City
- Yokohama
"In 2000, the Mayor of London had put in riverboats for commuters along the Thames, connecting with the London Underground. The boats were quicker than the Tube, and were an immediate success. They accepted the London Oyster cards and other through ticketing cards for commuters."
"
The Cross-River Partnership, a consortium of local authorities, private sector organisations and voluntary bodies, recommended the creation of a public body to co-ordinate and promote river services. This agency, provisionally titled the Thames Piers Agency, would integrate boat services into other modes of public transport, take control of Thames piers from the Port of London Authority, and commission the construction of new piers.[14]
The result was the formation in 1999 of London River Services, a wholly owned subsidiary of Transport for London.
Ken Livingstone's Transport Strategy for London 2005 states that: The safe use of the Thames for passenger and freight services should be developed. Passenger services will be encouraged, particularly services that relate to its cultural and architectural excellence and tourism. Use of London's other navigable waterways for freight, consistent with their roles for leisure use and as ecosystems, will be encouraged.[15]"
"
LRS is responsible for integrating river transport with the rest of the public transport network, such as the Tube and buses. It promotes boat services under the London River Services brand, issuing timetables and river maps.
LRS is also responsible for directly managing eight piers on the river, and has invested in LRS-branded signage and passenger information.
Following its launch the service was criticised for its lack of subsidy for private boat operators.[16]LRS now supports the Thames Clipper commuter service financially and has increased the peak service frequency to a boat every 15 minutes.[14] In April 2009, the signing of a "River Concordat" by London's pier owners, boat operators, borough councils and Transport for London was announced, committing the various partners to improving ticketing, piers and passenger information, and to closer integration into the transport network.[17]""
These river services run to a timetable through the day with more frequent services during peak rush hour times. Most services run seven days a week, although some do not operate at weekends. Many operators offer discounted fares to Travelcard holders. The main lines of operation are:
- Embankment – Woolwich
- Putney – Chelsea Harbour – Cadogan – Embankment – Blackfriars
The catamaran-hulled vessels have on-board coffee bars, airline-style seating, are wheelchair-accessible and have bicycle racks. (The service runs every 20 minutes during the day, and every 30 minutes in the very early morning and evenings.)"
wg http://en.wikipedia.org/wiki/Vogu%C3%A9o
--
edycja Piła
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Komentarze
Prześlij komentarz