Pytanie o promy pasażerskie po sieci jezior i kanałów Pojezierza Wolsztyńskiego na wzór Mazur


do UM Wolsztyn
do Państwa Radnych Miasta

Pytanie przed pozwem sądowym w trybie kpa (nie wpłynęła odpowiedź na pytanie dołączone poniżej).

Szanowni Państwo, 
Unikalną cechą Państwa miasta jest sieć wodna, czego Państwo w mojej ocenie w ogóle niemal nie wykorzystują. Jako ekonomista z żalem obserwuję że ogromne środki finansowe idą na sieć dróg samochodowych, zaś sieć dróg wodnych jest- w wyniku skrajnie niesłusznego kierowanie strumienia środków inwestycyjnych- niewykorzystana w przewozach miejskich. Szkic takiej sieci- dołączam.

Mam propozycję. Wodny system transportu regionalnego i hub przesiadkowy- przystań promowa przy nowym dworcu kolejowym przy nabrzeżu od strony Karpicka, koło drogi wodnej jeziora Wolsztyńskiego, od strony ul. Zacisze, Bohaterów Bielnika. Wykorzystanoby lepiej dostępną infrastrukturę kolei. Powstałby przystanek "Wolsztyn Port" w miejskie przystanku Skansen, a podróżnych jadących stąd dalej- rozwożonoby promem po jeziorze.

Przy drugim z dworców kolei powstałby analogiczny system rozwożenia podróżnych kolei- promami. Rozkłady byłyby skoordynowane, sieć promów dodanoby na schemat połączeń kolei w regionie, jakby to były linie stałych pociągów.

Czy UMWW nie chciałby próbnie zorganizować takich usług jako dodatku do usługi kolei do Wolszyna? Koło Krakowa prom w Tyńcu zorganizował UMWM na wniosek mieszkańców.

W Szwajcarii na prawie wszystkich większych jeziorach jest regularny całoroczny transport publiczny pasażerów.


Proponuję aby zlecono komuś przygotowanie dokumentacji - propozycji planów rozwoju systemu tramwaju wodnego. Co Państwo o tym sądzą?

Benchmark
Przykład z mojej okolicy: da się w tym regionie Europy, i to całorocznie:

Opis centrum przesiadkowego- drugiego.

Proponuję wykorzystanie unikalnej infrastruktury jaką jest linia kolei do portu. Proponuję budowę w miejscu skrzyżowania szlaków kolei, statków/ promów, autobusów- drugiego centrum przesiadkowego gminy, tym razem pociąg- prom- bus.

Gminne centrum przesiadkowe Wolsztyn Port- opis stanu istniejącego
infrastruktura: kilka nabrzeży promowych (brakuje albo są zdecydowanie, bardzo zbyt daleko od ewentualnego przystanku autobusu i końca, terminalu linii kolei)
przystanek autobusowy- nie wiem istnieje, peron kolejowy- istnieje coś podobnego o nazwie p.o. Wolsztyn Skansen . Niestety- służy czemuś innemu, możliwe że jest prawdopodobne aby ktoś zwolnił tor z infrastrukturą peronową- dla szynobusu z pasażerami. 

Już istnieje dogodne miejsce do opuszczenia szynobusu- jest to rodzaj starego peronu o nazwie Skansen. W pobliżu nabrzeża i na wprost końca linii kolei wg mapy nie istnieje przystanek autobusowy, w dodatku brakuje nabrzeża w najbliższym pobliżu, nawet pływającego, by nie niszczyć niepotrzebnie linii brzegowej, gdyby usługa nie wypaliła, brakuje reorganizacji przestrzeni przy proponowanym porcie, by np,. w sezonie wiosna- lato- jesień były możliwe przesiadki na prom do Karpicka przez osobną, pobliską przystań w Skansenie, albo do przystani w Parku Wolsztyńskim, czy wreszcie na weekendowej trasie promowej po Jeziorze Berzyńskim do os. Berzyna, Niałka Wielkiego, z innej przystani oznaczonej na schemacie jako Wolsztyn 1.  W weekendy sporo osób mogłoby się przesiadać na promy do tych destynacji z pociągu do portu, jeśli taka usługa ruszyłaby w porcie Wolsztyn.  

Statki - promy- cumowałyby możliwie blisko od strony przystanku kolei, jeśli usługa kolej plus prom miałaby wypalić jako stały produkt transportu zbiorowego. Podróżni mogą się przesiadać niemal drzwi- w - drzwi w porcie. Inaczej podróżni musieliby pójść pieszo kilkaset metrów dalej- co wg mnie nie ma sensu. Nie wypali jako trasa codziennych podróży do pracy np. do Poznania, promem przez jezioro jako część trasy podróży. 

Gminne centrum przesiadkowe "Wolsztyn Port":
Przesiadka z pociągu do Poznania na promy do wsi: Karpicko, Skansen, Park, ewentualnie dwie osobne przystanie: Karpicko Leśna i Karpicko- Jeziorna.
w sezonie letnim w weekendy dodatkowo rejsy promem pasażerskim do: Niałek Wielki, os. Berzyna z innej przystani na jez. Berzyńskim wg załączonego szkicu sieci kanałów.

Proszę o reakcję na propozycję. Schemat proponowanego produktu turystyki wodnej w pliku png dołączam. 
Z szacunkiem,
Adam Fularz
ekonomista, wydawca prasy.
-- 

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz
Date: śr., 26 sie 2020 o 14:55
Subject: Pytanie o rozbudowę sieci kanałów Pojezierza Wolsztyńskiego na wzór Mazur
To: <UM na s.wolsztyn.pl>


do UM Wolsztyn

Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Wolsztyn oraz powiązania w jeden kompleks z jeziorami na terenie gm. Zbąszyń oraz Siedlec


Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach gm. Wolsztyn,  Siedlec i gm. Zbąszyń. Pamiętam że swego czasu oglądałem śluzę miejską w Wolsztynie, teraz sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w zachodniej Wielkopolsce małej namiastki Mazur. 

Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych kajakowych, zarośniętych i zamulonych połączeń wodnych na kanale (skanalizowanej rzeczce) Dojcy i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek dla jezior:
  • Jezioro Wolsztyńskie
  • Jezioro Berzyńskie
  • Jezioro Obrzańskie (nowy kanał dł. 250 metrów)
Oraz za pomocą naprawy profili prześwitów mostków na rzeczce Dojca oraz modernizacji Kanału Obry Północnej połączenie z jeziorami:
  • Jez. Błędno
  • Jezioro Nowomiejskie
  • Jezioro Grójeckie
  • Jezioro Chobienickie
  • Jezioro Kopanickie
Konieczne prace:
Analiza prześwitu pod mostami w m. Wolsztyn. Analiza dostosowania dla jachtów i łodzi motorowych odcinka Dojcy do Kanału Obry Północnej. Modernizacja tego kanału na odcinku do jez. Kopanickiego. Naprawa kanału Obry Północnej i połączenie z jeziorami m. Wolsztyn w jeden kompleks turystyczny połączony kanałem, drogą wodną. Połączenie z resztą polskiej sieci dróg wodnych poprzez odbudowę zniszczonych kanałów w dalekiej przyszłości.

Rozważenie podniesienia prześwitu mostów na trasie kanału, pogłębienie i oznakowanie Północnego Kanału Obry na odcinku do jez. Kopanickiego. Pogłębienie Obry na odcinku Jez. Grójeckie- Jez. Błędno. Chodzi mi o wykorzystanie połączonego potencjału jezior poprzez znaczną rozbudowę i pogłębienie kanału Północnego Obry. 


pozdrawiam
Adam Fularz

Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:

"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:

  • Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
  • Przebudowę  i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.

Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."

wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200



-- tel. 604443623



Komentarze