Wniosek dot. wykorzystania kanałów żeglugowych Pojezierza w Kórniku dla usługi promów pasażerskich

Projekt "Kórnickie Mazury"

Urząd Miasta i Gminy Kórnik
Niepodległości 1, 62-035 Kórnik
-- 
do 
  • Burmistrz i Radni gm Kórnik


Do Radnych Miasta i Gminy  w Kórniku
Szanowni Państwo, 
Chciałbym opracować dla Państwa gminy plan usługi promu turystycznego, ale nawet nie odpowiedzieli Państwo na poprzedni list. W czw., 27 sie 2020 o 07:41 wysłałem do Państwa list  "Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych Pojezierza w Kórniku oraz powiązania w jeden kompleks jezior" 

Przesyłam zmienioną, nową propozycję redakcji:

Wniosek dot. wykorzystania kanałów żeglugowych Pojezierza w Kórniku dla usługi promów pasażerskich
"Kórnickie Mazury"

W załącznikach znajdą Państwo propozycję sieci promów pasażerskich które w perspektywie 5 lat miałyby zastąpić niektóre linie autobusów podmiejskich w gminie. Wówczas w Kórniku uruchomionoby port z nabrzeżem gdzie podróżny przesiadaliby się na autobusy czy nawet na kolej do Poznania, jeśli powstałoby prawdziwe centrum przesiadkowe z peronem kolei i nabrzeżami dla promów. 

Dodanoby od 1 do 3 małych śluz oraz kanał na trasie wodnej do różnych do miejscowości na terenie gminy- aż do Zaniemyśla. Perspektywicznie w ciągu do 10 lat, owym kanałem mogłyby kursować statki wycieczkowe z Kórnika na jezioro Bnińskie przez utworzone siecią kanałów pojezierze. Statki mogłyby mieć znaczenie dla sieci transportu publicznego, ale to wymaga zastosowania nowoczesnych, szybkich śluz na trasie. Taka linia żeglugi mogłaby kursować w sezonie letnim stale w 3 dni w tygodniu (piątki, soboty, niedziele).


Cel to podniesienie mostów dla żeglugi i naprawa czy też budowa od podstaw równolegle do Głuszynki- Kanału Bnińskiego w ciągu rz. Głuszynka (rzeczki skanalizowanej) dla jachtów i żaglówek, a nawet do kategorii 1a miejscami, na odcinkach, dla możliwości wprowadzenia statków turystycznych i promów w relacji Kórnik- Bnin- Jezioro Bnińskie w przyszłości. Dla jachtów i łodzi motorowych (te tylko na wybranych akwenach) udrożnionoby sieć 4 kanałów łączących akweny pojezierza. Podniesiony przyczółki mostów dla udrożnienia prześwitów dla żeglugi jachtem ze złożonym masztem.

  1. Kanał Głuszynka i Kanał Bniński
  2. Jezioro Kórnickie
  3. Jezioro Skrzynki Duże
  4. Jezioro Skrzynki Małe przez dalszy ciąg Kanału Głuszynka
  5. Kanał Głuszynka skanalizowana
  6. Jezioro Bnińskie
-- 

Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach Zaniemyśla.

Sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w Wielkopolsce małej namiastki Mazur. 

Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych kajakowych, zarośniętych i zamulonych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek dla jezior:


  • Kanał Głuszynka
  • Jezioro Kórnickie
  • Jezioro Skrzynki Duże
  • Jezioro Skrzynki Małe przez dalszy ciąg Kanału Głuszynka
  • Kanał Głuszynka skanalizowana
  • (w przyszłości poprzez nowy kanał)- Jezioro Bnińskie

Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów wokół Kórnika.

Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, ale nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wiele jezior nie jest dobrze połączonych mimo że wymaga to kanałów o głębokości nieznacznie tylko większej niż obecnie by znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie Kórnika. 

Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, w propozycji idzie mi o takie rozbudowanie ich połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia jezior siecią niewielkich, płytkich i wąskich kanałów. 

Pozdrawiam

Adam Fularz
ekonomista
www.poznańska.pl
ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra


Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:

"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:

  • Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
  • Przebudowę  i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.

Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."

wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200





-- 
-------
Merkuriusz Polski 
Polish News Agency polishnews.pl


--
Poznańska.pl

Komentarze