Wniosek do Radnych gminy Mosina w sprawie naprawy zniszczonej sieci kanałów dla usługi wodnego promu turystycznego


Urząd Miejski Gminy Mosina
20 Października 1 62-050 Mosina 

Do Szanownych Państwa Radnych Gminy

Wniosek do Radnych gminy Mosina w sprawie usług promu turystycznego oraz rozkładowego transportu zbiorowego po jeziorach
Propozycja odbudowy kanału i uruchomienia usługi turystyki wodnej w gminie Mosina

Szanowni Państwo,
Wydaję gazetę Poznańska.pl . Czytałem o tym jak wykarzczowano roślinność na kanale Mosińskim, a dawny kanał żeglowny niezbyt trafnie przebudowano w rów meioracyjny. Zmarnowano majątek znacznej wartości. Czy istnieje możliwość odbudowy i naprawy Kanału Mosińskiego?

Redakcja pyta:

Obecnie statki turystyczne kursujące Obrzycą muszą zawracać za miejscowością Górzykowo, śluza Sadowa nie działa. Ongiś te szlaki wodne były spławne. Statkiem wycieczkowym Zefir / Laguna w sezonie żeglugowym wpływa się z Obrzycy do akwenu bez nazwy przy Winnicy Stara Winna Góra w Górzykowie. Nie wiem dlaczego statki wycieczkowe o zanurzeniu 70 czy 80 cm nie mogą pokonać obiektu opisanego na mapie jako śluza Sadowa, aby dotrzeć na tutejsze pojezierze i do Mosiny siecią dawnych kanałów.

Cały obszar południowej Wielkopolski z woj. lubuskim przez śluzę Sadowe spinała sieć kanałów obrzańskich i licznych ich odnóg. W tekście opisano kursowanie barek przez Mosinę oraz system śluz. 
Pytanie:
Gdzie były te śluzy? Redakcja chce temat opisać i zasugerować naprawę śluz dla żeglugi wycieczkowej, jak w Eur. Zachodniej.

Opis:

"Miałem przyjemność (60 lat temu) posłuchać wspomnień kuzyna mojej
babci (mieszkającego w Mosinie), który opowiadał że ok. roku 1900 po
kanale obrzańskim (tak go nazywał) w okolicy Mosiny pływał stateczek
parowy i ciągnął barki z węglem! który służył okolicznym mieszkańcom
do ogrzewania mieszkań!Oczywiście kanał był uregulowany system śluz.
wtedy na mapach nie było Polski i rządził Niemiec na tych terenach!Czy
ktoś światły mógłby rozwinąć temat żeglugi na kanale?"
wg
http://e-lubon.pl/news/2018-12-27/kanal-mosinski-jak-czarnobyl-list-do-redakcji-15365

opr. Adam Fularz
Poznańska.pl
Redakcja: Dol. Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra.

Wniosek o naprawę kanałów:
Jako ekonomista proponuję zmiany. Turystyka mogłaby się rozwinąć dzięki tej inwestycji. Powstałaby sieć kanałów i mini- śluz dla małych żaglówek. Rocznie budowanoby ok. 100 metrów małych kanałów. Skoro gmina buduje drogi dla samochodów, nie stoi na przeszkodzie by uzupełnić sieć dróg wodnych gminy.

Jako ekonomista zaproponuję inwestycję w sieć dróg wodnych dla promu i żaglówek. Gmina ma nieco jezior w okolicy. Ekonomiści są w stanie oszacować popyt na jeziora i kanały przez porównanie cen noclegów czy cen nieruchomości. Państwa gmina w tej kwestii niespecjalnie dobrze się rozwija w zestawieniu np. z Mazurami. Moim zdaniem brakuje wody dla żeglugi jachtami, brakuje akwenów dla turystyki. One są, ale jakby nieco porozdzielane.

Proponuję aby naprawiono linię kolei do stacji Osowa Góra, gdzie urządzonoby nabrzeże promowe i miejce przesiadki na transport wodny. Odtworzonby fragmenty kanału Mosińskiego. Połączonoby go z jeziorem Łódzko Dymaczewskim. Sugeruję, aby wyremontowano Kanał Łódzki w miejscowości Łódź. Wyremontowaonoby "Kanał Stęszewski" dodając nowy odcinek - dla żeglugi turystycznej- o długości kilkuset metrów- do dworca kolejowego, gdzie miałyby miejsce przesiadki z promu na kolej do Poznania. Początko jednak można naprawić kanał do centrum m. Stęszew i urządzić przystań w centrum miasta. 

Dodanoby linię promową oraz kanał na trasie z przystani przy linii kolei. Prom kursowałby z Osowej Góry do: m. Stęszew, Witobel, Łódź gdzie powstałyby dwie przystanie, Dymaczewo Nowe, Dymaczewo Stare oraz obsłużyłby hotele na trasie. Prom dowoziłby podróżnych do okolic dworca kolejowego miejscowości Stęszew. Perspektywicznie w ciągu do 10 lat, owym kanałem mogłyby kursować statki wycieczkowe z dworca kolei w Stęszewie do Dymaczewa i na tutejsze pojezierze do Osowej Góry. Statki mogłyby mieć znaczenie dla sieci transportu publicznego, ale to wymaga zastosowania nowoczesnych, szybkich śluz na trasie. Taka linia żeglugi mogłaby kursować w sezonie letnim stale w 3 dni w tygodniu (piątki, soboty, niedziele). Być może obejdzie się bez śluz na trasie, wówczas taka linia mogłaby nawet kursować niemalże stale, codziennie, prawie całorocznie. 

Po stronie niemieckiej całorocznie kursuje prom na jednym z jezior. 

Wniosek
Składam wniosek i pytanie o możliwość techniczną uruchomienia produktu turystycznego w Mosinie w relacji Osowa Góra lub Mosina- Krosinko - Dymaczewo Stare- Dymaczewo Nowe- Łódź- Witobel - Stęszew PKP lub Stęszew centrum wzorowanego na promie F10 na jeziorze Wannsee. Proponuję by linię uruchamiać sukcesywnie. przedłużając jej trasę o kolejne przystanie- aż do Mosiny w ciagu kolejnych 10 lat.

Jaka jest opinia UMiG do propozycji ustalenia technicznych możliwości:
- naprawy kanału Mosińskiego i śluz
- wykopania "Kanału Stęszewskiego" dla turystyki wodnej rozkładowej, w kierunku dworca kolei z mostem pod drogami którego szkic propozycji przebiegu dołączam, w terminie do 2030.
- wykopania kanału Łódzkiego lub pogłębienia istniejącej drogi wodnej dla żeglugi.
-wykopania przekopu z kanalu Mosińskiego w kierunku jezior Łódzko Dymaczewskie oraz Budzyńskie- dla kursowania żeglugi promowej
- uruchomienia na tak powstałej infrastrukturze usług dowozu promami pasażerskimi na przesiadki na kolej, które zmieniłoby nazwę na gminne centrum przesiadkowe "Osowa Góra Port"  wraz z nabrzeżem promowym.

Oferowanoby niemal całoroczne promy z tego gminnego centrum przesiadkowego Osowa Góra Port w relacji do sieci przystani promowych:
  • Krosinko
  • Osowa Góra lub Mosina 
  • Dymaczewo Stare
  • Dymaczewo Nowe
  • Łódź
  • Witobel 
  • Stęszew Dowrzec kolei ewentualnie Stęszew centrum
Promy objęte byłyby wspólną taryfą przewozową z usługami Kolei Wielkopolskich i kartą PESTKA. 
Proszę o odpowiedź, wówczas podam więcej informacji na temat proponowanego zakresu inwestycji w infrastrukturę. Dodaję schematy i szkice. 

Pozdrawiam,
Adam Fularz
Polish News Agency

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze