Wniosek do Radnych gminy Stęszew w sprawie usług promu turystycznego oraz rozkładowego transportu zbiorowego po jeziorach


Urząd Miejski Gminy Stęszew, Stęszew, ul. Poznańska 11, 62-060

Do Szanownych Państwa Radnych Gminy

Wniosek do Radnych gminy Stęszew w sprawie usług promu turystycznego oraz rozkładowego transportu zbiorowego po jeziorach
Propozycja budowy kanału i uruchomienia usługi turystyki wodnej w gminie Stęszew: "Stęszewskie Mazury"

Szanowni Państwo,
Wydaję gazetę Poznańska.pl .

Jako ekonomista proponuję zmiany. Turystyka mogłaby się rozwinąć dzięki tej inwestycji. Powstałaby sieć kanałów i mini- śluz dla małych żaglówek. Rocznie budowanoby ok. 100 metrów małych kanałów. Skoro gmina buduje drogi dla samochodów, nie stoi na przeszkodzie by uzupełnić sieć dróg wodnych gminy.

Jako ekonomista zaproponuję inwestycję w sieć dróg wodnych dla promu i żaglówek. Gmina ma nieco jezior w okolicy. Ekonomiści są w stanie oszacować popyt na jeziora i kanały przez porównanie cen noclegów czy cen nieruchomości. Państwa gmina w tej kwestii niespecjalnie dobrze się rozwija w zestawieniu np. z Mazurami. Moim zdaniem brakuje wody dla żeglugi jachtami, brakuje akwenów dla turystyki. One są, ale jakby nieco porozdzielane.

Proponuje aby wyremontowano Kanał Łódzki w miejscowości Łódź. Wyremontowaonoby "Kanał Stęszewski" dodając nowy odcinek - dla żeglugi turystyczne- o długości kilkuset metrów- do dworca kolejowego, gdzie miałyby miejsce przesiadki z promu na kolej do Poznania. Początko jednak można naprawić kanał do centrum m. Stęszew i urządzić przystań w centrum miasta. 

Dodanoby linię promową oraz kanał na trasie z przystani przy linii kolei. Prom kursowałby do: m. Witobel, Łódź gdzie powstałyby dwie przystanie, Dymaczewo Nowe, Dymaczewo Stare oraz obsłużyłby hotele na trasie. Prom dowoziłby podróżnych do okolic dworca kolejowego miejscowości Stęszew. Perspektywicznie w ciągu do 10 lat, owym kanałem mogłyby kursować statki wycieczkowe z dworca kolei w Stęszewie do Dymaczewa i na tutejsze pojezierze. Statki mogłyby mieć znaczenie dla sieci transportu publicznego, ale to wymaga zastosowania nowoczesnych, szybkich śluz na trasie. Taka linia żeglugi mogłaby kursować w sezonie letnim stale w 3 dni w tygodniu (piątki, soboty, niedziele). Być może obejdzie się bez śluz na trasie, wówczas taka linia mogłaby nawet kursować niemalże stale, codziennie, prawie całorocznie. 

Po stronie niemieckiej całorocznie kursuje prom na jednym z jezior. 
Składam wniosek i pytanie o możliwość techniczną uruchomienia produktu turystycznego w Stęszewie w relacji Dymaczewo Stare- Dymaczewo Nowe- Łódź- Witobel - Stęszew PKP lub Stęszew centrum wzorowanego na promie F10 na jeziorze Wannsee. Proponuję by linię uruchamiać sukcesywnie. przedłużając jej trasę o kolejne przystanie- aż do Mosiny w ciagu kolejnych 10 lat.

Jaka jest opinia UMiG do propozycji ustalenia technicznych możliwości:
- wykopania "Kanału Stęszewskiego" dla turystyki wodnej rozkładowej, w kierunku dworca kolei z mostem pod drogami którego szkic propozycji przebiegu dołączam, w terminie do 2030.
- wykopania kanału Łódzkiego lub pogłębienia istneijącej drogi wodnej dla żeglugi.
- uruchomienia na tak powstałej infrastrukturze usług dowozu promami pasażerskimi na przesiadki na kolej, które zmieniłoby nazwę na gminne centrum przesiadkowe "Stęszew Port"  wraz z nabrzeżem promowym.

Oferowanoby niemal całoroczne promy z tego gminnego centrum przesiadkowego Stęszew Port w relacji do sieci przystani promowych:
  • Dymaczewo Stare
  • Dymaczewo Nowe
  • Łódź
  • Witobel 
  • ewentualnie Stęszew centrum
Promy objęte byłyby wspólną taryfą przewozową z usługami Kolei Wielkopolskich i kartą PESTKA. 
Proszę o odpowiedź, wówczas podam więcej informacji na temat proponowanego zakresu inwestycji w infrastrukturę. Dodaję schematy i szkice. 

Pozdrawiam,
Adam Fularz
Polish News Agency

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze