Propozycja stałej całorocznej linii promu Boszkowo Dworzec- Dominice



do Urzędu Gminy Włoszakowice
Do Szanownych Państwa Radnych Gminy

dotyczy: Propozycja stałej całorocznej linii promu Boszkowo Dworzec- Dominice

Szanowni Państwo, 
Przypomnę sprawę kanałów- chciałbym by można było je wykorzystać turystycznie. Opis proponowanych usług dołączam. Gmin powinna wyznaczyć koordynatora projektu.

Powód listu:
Po wizycie w Niemczech i zapoznaniu się z ofertą promów na jeziorze Wannsee (kursują cały rok, co godzinę, do stacji kolei), proponuję to samo wokół Dominic.  Dodaję załączniki.


Unikalną cechą Państwa gminy jest sieć wodna, czego Państwo w mojej ocenie w ogóle niemal nie wykorzystują. W podobnych miejscowościach w Szwajcarii na brzegu jeziora ujrzałbym wyświetlacze godzin rejsów, na brzegu stałyby automaty biletowe, na jeziorze kursowałyby rozkładowe promy, niczym autobusy. To samo jest możliwe i tutaj, co więcej, może być efektywne ekonomiczne, bo dystans podróży wodą do wsi w okolicy jest znacznie krótszy. 


Kanał portowy i tor wodny
Wymaga to tylko nieznacznego pogłębienia dróg wodnych po jeziorze Dominickim i inwestycji w 80 metrów proponowanego kanału portowego i przystani. Proponuję aby urobku z pogłębiania dróg wodnych nie wrzucano do jeziora, ale zbudowano w okolicy górkę widokową, ziemię z pogłębienia kanałów gminy możnaby tam zwozić drogą wodną, co jest bardziej ekologiczne. 

Most na ul. Dworcowej w Boszkowie przebudowanoby na zwodzony- dla żeglugi większymi statkami jako atrakcję dla turystów, albo podniesionoby go dla żeglugi. Most zwodzony oznaczonoby światłami sygnalizacji i znakami dla żeglugi- raczej celem podniesienia atrakcyjności turystycznej , niż dla wymogu dokonywania rejsów. Przebudowa mostu dla żeglugi byłaby przesadna i na wyrost, miałaby to być portowa marynistyczna atrakcja turystyczna. 

Perspektywiczna przebudowa
Co więcej, bieg dróg wodnych sugeruje aby - podczas przebudowy bardzo wysoko podnieść wszystkie okoliczne mosty w perspektywie kilkunastu lat. Wówczas, w perspektywie np. 20 lat, do sieci dróg wodnych gminy możnaby włączyć całą sieć dróg wodnych w okolicy, dodając śluzę w takiej lokalizacji by poziom rzeki  i jezior  wyrównał się  na terenie okolicy, celem umożliwienia żeglugi z jeziora Dominickiego na sieć kanałów i rzek w granicach gminy Włoszakowice. 

Wnoszę o perspektywiczne podnoszenie przyczółków mostów na rzekach w gminie w perspektywie 20 lat celem docelowej jej żeglowności na odcinku gminy. Proponuję aby co najmniej do Miastka i Górska dopływał stateczek wycieczkowy / prom w weekendy  w perspektywie 5 lat. Gmina co roku remontowałaby ten kanał aż do osiągnięcia jego żeglowności. Jest on dołączony do wniosku. 

Linia żeglugi rozkładowej
W województwie wielkopolskim nie funkcjonują liczne stałe linie komunikacji promowej. Niemniej sądzę że taka linia jest ekonomicznie możliwa, przynajmniej wokół Dominic. Układ przystani względem zabudowy umożliwia próbę zaoferowania stałej komunikacji podmiejskiej. 

W uzupełnieniu podaję link do oferty codziennej linii promowej organizowanej przez VBB na jeziorze Wannsee w aglomeracji Berlina:


Propozycja stałej usługi promu

Proponuję aby początkowo wprowadzono jedną parę statków wykonujących poranny kurs w jedną stronę z m. Dominice do m. Boszkowo. Dobudownoby dwie niewielkie, tymczasowe przystanie na trasie. 

Kurs poranny- w jedną stronę:
  • Dominice
  • Boszkowo 

Raz dziennie, w jedną stronę, oferowanoby rejs rozkładowy powrotny dla pasażerów ze stałymi biletami, funkcjonujący także jako rejs turystyczny, komercyjny, do Dominic, z powrotem podróżni, wycieczkowicze wracaliby rozkładowym autobusem podmiejskim w ramach jednego biletu na statek. Statek cumowałby przez noc w przystani w Dominicach i rano odpływałby z pasażerami realizując kurs promowy do Boszkowa zbierając podróżnych z jednej lub dwóch przystani na trasie. Cena przewozu byłaby niska, wpiętoby tą usługę jako prom w lokalną taryfę przewozową (PKS) oraz w system kolejowy UMWW. Prom były skoordynowany z odjazdami pociągów z dworca kolei i byłby produktem turystyki i tr. zbiorowego jednocześnie- finansowanym przez UM, okoliczne samorządy i UMWW.


Finansowanie
UMWW zamawia przewozy kolejowe pasażerskie, zamawiałby więc także tą usługę promową na trasie do Boszkowa z Dominic. Dofinansowałaby ją gmina. Połączenie byłoby uzupełnione kursami autobusowymi do Dominic z Boszkowa.

Usługi promowe byłyby oferowane rano tylko jako dojazd do pracy, podróż rano z uwagi na czas tej podróży- nie ma szans by stanowiła ona ofertę komercyjną dla turystów. Byłaby to więc usługa stricte promowa.  

Proponuję aby wprowadzono jedną parę statków wykonujących poranny kurs w jedną stronę oraz jeden powrotny o charakterze rozkładowo- turystycznym (z powrotem do Boszkowa autobusem). Dobudownoby dwie niewielkie, tymczasowe przystanie na trasie. 

Rozwój usług
Docelowo proponuję dalsze linie promowe oraz gminne centrum przesiadkowe. 
.
Część dworca kolei od strony północnej pozostałaby bez zmian, ewentualnie przebudowana byłaby na muzeum historii lokalnej i lokalnego dworca. 

Po stronie jeziora, od ulicy Dworcowej, zbudowanoby centrum przesiadkowe, którego głównym elementem byłyby przystanie dla komunikacji promowej rozkładowej na jeziorze Dominickim.

Budowa kanału
Kanał o długości od 50 do 80 metrów do dworca kolei miałby być perłą w sieci połączeń transportowych w okolicy. Dzięki temu połączenia promowe na stałe wpisały się w lokalną sieć transportu i kursowałyby jak na jeziorze Wannsee czyli- całorocznie w relacji do dworca kolei. Taka usługa promowa z uwagi na jej przebieg w popularnej relacji dowozowej z Dominic do dworca kolei miałaby szansę kursować kilka razy dziennie - całorocznie. 

Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Dominic co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. W przypadku Dominic usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWW jako część systemu kolejowych połączeń regionalnych. Promy na jeziorze trafiłyby na schemat połączeń kolei w regionie.

Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. 


Boszkowo Port- przystań i dworzec kolei
Centrum przesiadkowe przy nowozbudowanym kanale/ kanaliku portowym posiadałoby: 
  • To co już jest, początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
  • peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Boszkowa to mała wieś, a sam dworzec obsługuje tylko dzielnicę jeziora.
  • 1 lub 2  nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Boszkowo Port PKP w kierunku Ujazdowa, Dominic  i innych możliwych przystani. 
Linia podmiejska
To Urząd Gminy zleca i organizuje usługi komunikacji podmiejskiej. Proponuję by w Dominicach uruchomiono w tym celu sezonowy lub całoroczny tramwaj wodny. Jeśli zbudowanoby kanał portowy, prom mógłby kursować w stałej relacji Boszkowo Dworzec- Ujazdowo ul. Dominicka- Dominice Wypoczynkowa. Tor wodny w tym miejscu pogłębionoby nieznacznie, dodanoby boje dla oznaczenia go dla sterników. Ów tor wodny na jeziorze oznaczonoby jakimiś znakami  świetlnymi, małymi latarniami, co byłoby bardziej stworzeniem sztucznej atrakcji marynistycznej etc. Po prostu mały kanał na małym jeziorze naśladowały przesadne oznakowanie i  infrastrukturę wielkich portów- celem podniesienia atrakcyjności okolicy dla fanów marynistyki. Dzięki temu podkreślonoby "jezierny" charakter okolicy. 

Istnieje popularny system kilkunastu linii połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.

Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "podmiejską" trasę w Boszkowie, obsługiwaną co 60- 30 minut w szczycie, co 60- 120 minut poza szczytem. Linia podmiejska kursowałaby od maja do końca września, a może i całorocznie, jeśli byłaby popularna. 

Linia podmiejska: trasa:
  1. (Dworzec kolei) w przypadku budowy kanału i centrum przesiadkowego
  2. Boszkowo
  3. Ujazdowo ul Dominicka
  4. Dominice Osiedle II
  5. Dominice Wypoczynkowa
  6. docelowo Miasto i Górsko
-- 

pt., 11 wrz 2020 o 10:50 Adam Fularz <Adam wieczorna.pl> napisał(a):
dziękuję, 
Pytanie:
czy GOSiR wystąpi do PGW z propozycją jaką przesłałem? Redakcja nie ma interesu prawnego, jest to sprawa gminy, redakcja może najwyżej napisać że gmina się stara w PGW Wody Polskie. Inne gminy przygotowały listę działek czy gruntów celem poprawy jakości czy szerokości kanałów. 
Pozdrawiam


pt., 11 wrz 2020 o 09:15 Arkadiusz Szymczak   napisał(a):

Szanowny Panie,

dziękuję za zainteresowanie tematem i Pana spostrzeżenia. Pragnę jednakże poinformować, iż zarządcą kanałów i jezior zlokalizowanych na terenie gminy Włoszakowice jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i to w ich gestii jest utrzymanie i modernizacja cieków i akwenów. 

Z poważaniem
Arkadiusz Szymczak
kierownik Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji 

Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji
ul. K. Kurpińskiego 29, 64-140 Włoszakowice
 (..)
www: www.gosir.wloszakowice.pl

Załącznik:
 
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych oraz powiązania w jeden kompleks z jeziorami na terenie gm.  Włoszakowice

List do radnych gminy Włoszakowice

Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach gm. Wijewo, Przemęt, Włoszakowice..

Sądzę że istnieje potencjał dla stworzenia w zachodniej Wielkopolsce małej namiastki Mazur. 

Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych kajakowych, zarośniętych i zamulonych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek dla jezior:

Sieć kanałów i dróg wodnych Pojezierza Dominickiego



Kanał Błotnicki
Jezioro Boszkowskie
kanał
Jezioro Buckie
kanał
Jezioro Dominickie
kanał 
Jezioro Krzewce

Po wizycie na Mazurach w ten weekend podnoszę temat korzyści wypływających dla rozwoju turystyki poprzez wzajemne połączenie siecią kanałów żeglugowych dla jachtów i żaglówek- obecnych akwenów w gminach Przemęckiego Parku Krajobrazowego.

Jak wynika z mapy, akweny te są obecnie już połączone, ale nie wiadomo, czy droga wodna jest należycie oznakowana, należycie utrzymana, pogłębiona i czy jest przejezdna dla jachtów. Wiele jezior nie jest dobrze połączonych mimo że wymaga to kanałów o głębokości nieznacznie tylko większej niż obecnie by znacznie rozbudować potencjał dla turystyki wodnej w regionie Parku Krajobrazowego. 

Proszę o odniesienie się do propozycji niewielkich inwestycji. Akweny w większości już obecnie są połączone, w propozycji idzie mi o takie rozbudowanie ich połączeń, by wytworzyć potencjał dla turystyki wodnej w rodzaju tego spotykanego na Mazurach. Nie będzie to możliwe bez połączenia jezior siecią niewielkich, płytkich i wąskich kanałów. 

Pozdrawiam

Adam Fularz
ekonomista
ul. Dolina Zielona 24a, 65-154 Ziel. Góra


opr.
Adam Fularz
Poznańska.pl
Redakcja: Dolina Zielona 24a Zielona Góra
4 załączniki
--

Komentarze