Stanowisko UMWW: Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Zbąszyń oraz w gminie Siedlec
From: rzecznik <rzecznik na serw. umww.pl>
Date: Thu, Aug 27, 2020 at 2:44 PM
Subject: RE: do UMWW: Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Zbąszyń oraz w gminie Siedlec
To: Adam na s. wieczorna.pl <Adam na s. wieczorna.pl>
Opowiadając na Pana pytanie dotyczące możliwości rozbudowy obecnych połączeń wodnych oraz zastąpienia ich kanałem dla jachtów i żaglówek dla jezior:
• Jezioro Błędno
• Jezioro Nowomiejskie
• Jezioro Grójeckie
• Jezioro Chobienickie
• Jezioro Kopanickie
uprzejmie informuję, że z uwagi na zmiany organizacyjne w strukturach odpowiedzialnych za utrzymanie wód, wprowadzone ustawą z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. 2020 poz. 310 ze zm.) od 1 stycznia 2018 r. marszałkowie województw nie wykonują uprawnień właścicielskich Skarbu Państwa w stosunku do gruntów pokrytych wodami płynącymi, nie prowadzą ewidencji wód, urządzeń melioracji wodnych i zmeliorowanych gruntów ani też ewidencji gruntów i budynków. Realizacja ww. zadań jest prowadzona obecnie przez nowopowstałą jednostkę pn. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Informuję jednakże, że z inicjatywy marszałków pięciu województw Polski północnej w celu przezwyciężenie utrudnień w dziedzinie żeglugi śródlądowej, w celu rozwoju turystyki wodnej obecnie trwają prace wokół polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70.
Droga E 70 Rotterdam – Berlin – Kostrzyn – Bydgoszcz – Zalew Wiślany – Kaliningrad łączy Europę Zachodnią przez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i przez północną Polskę z rejonem Kaliningradu i dalej z systemem drogi wodnej Niemna.
Na terenie Polski prowadzi ona od kanału Odra – Havela do śluzy Hohensaaten dolnym odcinkiem Odry przez Kostrzyn (E 30), następnie drogą wodną Warty i Noteci do Kanału Bydgoskiego, rzeką Brdą i odcinkiem dolnej Wisły (E 40) przez Nogat na Zalew Wiślany i do Kaliningradu, dalej Pregołą i Dejmą do Kłajpedy.
Celem tego projektu jest zrównoważony rozwój regionów położnych wzdłuż planowanego polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (Odra – Warta – Noteć – Kanał Bydgoski - Brda – Wisła – Nogat – Kanał Jagielloński – Zalew Wiślany) poprzez rozwój różnych form żeglugi śródlądowej i pozostałych form aktywności gospodarczej związanych z dostępem do śródlądowych dróg wodnych .
Szczegółowe informacje dotyczące MDW 70 znaleźć można na portalu mdwe70.pl
Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi dysponuje opracowaniem pt. „Przewodnik dla wodniaków", które jest praktycznym poradnikiem dla żeglarzy i nie tylko, w którym znajdują się podstawowe informacje o drogach wodnych składających się na polską część szlaku MDW E70 oraz ciekawostki turystyczne. Znaleźć w nim można również informacje dotyczące budowli hydrotechnicznych, charakterystyki rzek i kanałów, głębokości i szerokości tranzytowych, ale też parametry śluz, mostów oraz informacje o przeszkodach nawigacyjnych. Ważną częścią Przewodnika jest praktyczny informator z danymi kontaktowymi. Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi z chęcią przekaże Panu egzemplarz takiego przewodnika po przesłaniu adresu do korespondencji.
z pozdrowieniami
Szymon Wdowczyk
Zastępca Dyrektora
w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Wsi
List redakcji:
From: Adam Fularz
Sent: Wednesday, August 26, 2020 1:50 PM
To: kancelaria umww.pl
Subject: do UMWW: Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Zbąszyń oraz w gminie Siedlec
do UMWW
Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Zbąszyń oraz w gminie Siedlec
Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach gm. Sielec i gm. Zbąszyń.
Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych kajakowych, zarośniętych i zamulonych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek dla jezior:
· Jezioro Błędno
· Jezioro Nowomiejskie
· Jezioro Grójeckie
· Jezioro Chobienickie
· Jezioro Kopanickie
Konieczne prace:
Rozważenie podniesienia prześwitu mostu na drodze 303 w m. Grójec Mały, rozważenie podniesienia prześwitu mostu w Nowej Wsi Zbąskiej, pogłębienie i oznakowanie Północnego Kanału Obry na odcinku do jez. Kopanickiego. Pogłębienie Obry na odcinku Jez. Grójeckie- Jez. Błędno. Chodzi mi o wykorzystanie połączonego potencjału jezior poprzez znaczną rozbudowę i pogłębienie kanału Północnego Obry.
Propozycje na przyszłość:
Naprawa kanału Obry Północnej i połączenie z jeziorami m. Wolsztyn w jeden kompleks turystyczny połączony kanałem, drogą wodną. Połączenie z resztą polskiej sieci dróg wodnych poprzez odbudowę zniszczonych kanałów.
pozdrawiam
Adam Fularz
Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:
"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:
· Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
· Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
· Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
· Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
· Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.
Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.
Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."
-- tel. 604443623
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl
Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Komentarze
Prześlij komentarz