Redakcja Kaliszanin.pl: Śmierć na skejtparku: Pozew przeciwko Wojewodzie i władzom miasta Kalisz o powołanie Zarządu Komisarycznego

Uzupełnienie do pozwu pierwotnego.

Zielona Góra, 16.2.2021 

Szanowni Państwo, 
Odwołuję się od decyzji poniższej:

Poznań, 16 czerwca 2020 roku
WOJEWODA WIELKOPOLSKI

al. Niepodległości 16/ 18, 61-713 Poznań, tel. 61-854-13-12, fax 61-854-16-11
www.obywatel.gov.pl, infolinia tel. 222 500 117

KN-I.4100.132.2020.8

Pan
Adam Fularz
Manager Radiotelewizji
RTVP OPERA

Odpowiadając na Pana e-maila z dnia 27 maja 2020 roku w sprawie wprowadzenia zarządu
komisarycznego w mieście Kaliszu informuję, że stosownie do art. 97 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) – zwanej dalej
„u.s.g.", tylko w razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku
skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady
Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może
zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej
jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję. Ustanowienie zarządu
komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy
i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji gminy (art. 97 ust.
2 u.s.g.). Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody,
zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej komisarz
rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem powołania
(art. 97 ust. 3 i 4 u.s.g.).
Zawieszenie organów gminy i ustanowienie zarządu komisarycznego ma charakter
fakultatywny i wymaga zaistnienia przesłanek określonych ww. normą. Zawieszenie organów
gminy i ustanowienie zarządu komisaryczny jest dopuszczalne tylko w okolicznościach
szczególnych, tj. gdy wystąpią jednocześnie dwie przesłanki - przedłużający się brak
skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy danej jednostki samorządu
terytorialnego oraz gdy nie ma nadziei na szybką poprawę skuteczności działania
(pow. Wyrok NSA z dnia 3 października 2006 roku, II OSK 970/06, CBOSA). Zastosowanie
środka nadzorczego w postaci zarządu komisarycznego musi być więc poprzedzone
uzyskaniem określonych informacji o działalności organów konkretnej jednostki samorządu
terytorialnego, które mogłyby dać podstawę do podjęcia czynności władczych, tak aby
niedookreślone pojęcia "nierokujący nadziei na szybką poprawę" i "przedłużający się brak
skuteczności" nie zostały w sposób niedozwolony zinterpretowane.

z up. Wojewody Wielkopolskiego
Dyrektor Wydziału
Kontroli, Prawnego i Nadzoru
(-) Beata Eksterowicz –Orzechowska
(dokument podpisany elektronicznie)



Wnoszę i proszę Wysoki Sąd o powołanie Zarządu Komisarycznego miasta Kalisz przynajmniej na krótkotrwały okres wymagany celem poprawy bezpieczeństwa

Uzasadnienie
Poruszam się po innym mieście pieszo. Ostatnio stało się to za bardzo niebezpieczne, aby nie zareagować w ten sposób, niniejszym wnioskiem, mając w pamięci . Odniosłem wrażenie że nawet w Radzie Miasta gdzie mieszkam, nie ma nikogo, kto poruszałby się pieszo i wnosił o obronę praw pieszych. Znaki, jakie ustawiono np. dla rowerzystów na skrzyżowaniach, są niekiedy błędne, nielegalne, władza nie reaguje na wnioski w sprawie, nie ma żadnych odpowiedzi. Wiele rozwiązań drogowych to jakby usiłowane ludobójstwo, na przykład strzałki dla samochodów na skrzyżowaniach powodujące kolizję z tymi samochodami jadącymi z naprzeciwka. Skręt w Zielonej Górze z ulicy Łużyckiej w stronę ulicy Długiej, gdzie po prostu nie widać pieszych, a ci muszą przebiegać na czerwonym, by zdążyć przejść przez jezdnię w centrum miasta na dwóch cyklach świateł by zdążyć na autobusy, a nie na trzech, jak chce prosamochodowy organizator ruchu. Takich miejsc jest wiele. 

Wg relacji osób znających sytuację w Kaliszu, istnieją liczne deficyty bezpieczeństwa. Zarządca komisaryczny w Kaliszu usuwałby miejsca skrajnie niebezpieczne, miejsca wielu kolizji i wypadków. Pozyskanoby osoby mające wiedzę - pochodzącą z innych niż tutejsze- środowisk akademickich na temat zasad BRD. Dążonoby stopniowo wprowadzać nowocześniejsze zasady BRD w zarządzaniu ruchem miejskim Kalisza.
 
Zarządca komisaryczny umożliwiałby pieszym bezpieczne poruszanie się po mieście, umożliwiłby swobodne przejście co najmniej dwójce czy trójce osób idących obok siebie chodnikami, tam gdzie je wyznaczono. Chodikami mogłyby przejść osoby niosące po dwie siatki w obu rękach, albo dwie lub trzy osoby idące razem.

Zarządca komisaryczny usunąłby sytuacje w których pieszym zabrano ciągi piesze pod ruch stricte samochodowy. Tak stało się w innych miastach. Pieszym zabrano drogę dla ruchu samochodowego, muszą oni teraz chodzić po drodze publicznej gdzie samochody często wyprzedzają się. Uniemożliwia to ruch pieszy, z powodu poziomu zagrożenia życia na jaki są narażeni piesi na terenie miasta. 

Zarządca komisaryczny tymczasowo zabezpieczyłby bezpieczny przejazd i przejście promenadą nadbrzeżną, która jest niebezpieczna wg relacji jakie do mnie spłynęły z miasta gdzie od wielu lat nie byłem- i mozliwe że wg tych relacji stanowi powód dla działania zarządcy komisarycznego. 

Nie mam zamiaru narażać zdrowia i życia swojego, ani kogokolwiek innego, dla realizacji czyjegoś - chyba bardzo przesadnego, planu. Obserwuję iż w mieście Kalisz doszło do sytuacji w której osoby słabsze nie mogą sobie wywalczyć prawa do bezpiecznego poruszania się. Dochodzi do wypadków. Władze nie reagują. 

Dochodzi do sytuacji w  której ktoś poruszający się do  dużego nowego osiedla, które nadal, mimo wielu wniosków i apeli, pozbawione jest dostępu do komunikacji miejskiej, musi iść pieszo, mimo iż normalną sytuacją w miastach tej wielkości jest ta gdy dojeżdżam na miejsce autobusem. Taka władza odmawia jednak wielu osobom prawa do poruszania się komunikacją zbiorową, nie finansuje rozbudowy rachitycznego, obumierającego systemu. Jest to władza która w sposób stanowczy i zdecydowany zmusza mieszkańców - metodą być może nie zamierzonej, ale jednak obserwowalnej intymidacji i celowej dyskryminacji pieszych- do kupna samochodu osobowego. 

Wnoszę i proszę o jak najszybsze - przynajmniej czasowe- usiłowanie poprawy naszego bezpieczeństwa jako pieszych, jako osób na hulajnogach, najbardziej narażonych na wypadki w wyrwach z uwagi na rozmiar kółek (tylko 110- 120 mm dla wszystkich wyczynowych). 
 

do Pana Prezesa RM


dotyczy: Wniosek redakcji o zbadanie obecnej sytuacji w mieście Kalisz (łac. Calisia) w Wielkopolsce po wypadku skejtera na skejtparku

Szanowny Panie, 

Po śmierci skejtera na skateparku w Kaliszu do redakcji zgłosiły się osoby wskazujące na szereg zdarzeń. 

Prowadzę niewielką agencję prasową i owe miasto od jakiegoś czasu było wskazywane jako apogeum pewnych okoliczności. Na podstawie zebranych danych w wywiadach wnoszę o zbadanie sytuacji. Oto pytania jakie wysłałem władzom miasta:

W czasopiśmie "Polityka" Państwa miasto przedstawiano jako przykład skrajnej w skali kontynentu formy utopijnej polityki prosamochodowej? Kto za to odpowiada, kto jest autorem tej polityki transportowej? Czyje nazwisko stanowi o takim, a nie innym kształcie polityki transportu w mieście Kalisz?
- Dzień bez Samochodu w stolicy polskiej motoryzacji masowej- jak on wyglądał? Czy w ogóle coś zorganizowano?
- Czy prawdą jest jakoby w mieście istniał tylko jeden ciąg pieszy, promenada wzdłuż rzeczki, w dodatku skierowano na nią ruch rowerzystów i skaterów? Ile miało miejsce tam wypadków? Czy władze miasta zdają sobie spraw z odpowiedzialności majątkowej za tego typu wypadki?
- Jaki był epilog sprawy śmierci skejtera na skateparku, tego Dominika?

Nie pamiętam, czy na nie odpowiedziano. Wzywamy (ja jako ekonomista, oraz osoby przerażone sytuacją w tym mieście, które informowały redakcję o skali zubożenia kapitału społecznego) władze publiczne Rzeczpospolitej Polskiej do:

- zbadania w mieście, powołania sztabu specjalistów z zakresu ekonomiki miast, ekonomiki regionów, ekonomistów, socjologów. 

Opis miejsca i pochodzenie ludności dawnego polis "Calisia"
Kalisz jest od dawna uważany za najstarsze miasto w Polsce, które zostało wymienione przez Ptolemeusza w II wieku naszej ery (jako Calisia), ale roszczenie jest teraz podważane przez niektórych badaczy. Lokalizacja wymienionych przez Ptolemeusza miejscowości pozwala stwierdzić że Kalisz położony na terytorium plemienia lub państwa plemiennego Diduni w krainie etnograficznej nazwanej Magna Germania, ale współczesne analizy pokazują że Tacyt Germanami określił ludy mieszkające w lasach i używające włóczni jako narzędzi walki. Kalisz jest wymieniony około roku 150 AD- jeśli poprawnie jest utożsamiony z miastem Calisia, polis Didunów zamieszkujących ówczesną krainę etnograficzną określoną jako Magna Germania. W etnografii do Wandalów zaliczano także lud Diduni. Kalisz, wymieniony przez aleksandryjskiego geografa Klaudiusza Ptolemeusza, jest więc jednym z pierwszych udokumentowanych i źródłowo udowodnionych miast w obszarze dzisiejszej Polski, jeśli ta identyfikacja jest poprawna. Znajduje się do dziś w okolicy wiele artefaktów z czasów rzymskich, co wskazuje, że mógł to być jeden z przystanków rzymskich karawan zmierzających do wybrzeży Morza Bałtyckiego.

Uzasadnienie do wniosku o zbadanie sytuacji

Redakcja oparła się jedynie na opiniach ustnych osób które przebywały w Kaliszu bądź znają miasto Kalisz w zestawieniu z innymi miastami w których mieszkały. Opisywały one deficyty bezpieczeństwa, na przykład że jedyny ciąg pieszy miasta był jednocześnie jedynym ciągiem dla skejterów, rolkarzy, rowerzystów etc. Tragedia tylko kazała na siebie czekać. Wg mnie, to nie jest ważne, gdzie ona dokładnie wystąpiła. 

Do redakcji dotarły także informacje o danych statystycznych, wskazujących na zanik życia społecznego, zanik więzi międzyludzkich wywołanych rekordową w skali kontynentu skalą zaniku transportu zbiorowego. Wokół miasta zlikwidowano podmiejskie linie kolejowe (szer. toru 1000 mm) ze stacji Kalisz Wąsk. do miast: Turek, Zbiersk, wsi Russów, ze Skalmierzyc do wsi Kucharki, Głoski etc. Miasto ma ofertę transportu zbiorowego na poziomie miast afrykańskich, i w zasadzie nie ma oferty kolei podmiejskiej. 

Wszelkie prawie przestrzenie wspólne zajęto pod potrzeby motoryzacji indywidualnej. Jej, co podkreślam- absolutnie rekordowy w skali całego kontynentu rozwój spowodował skrajną patologizację życia publicznego. Doszło do sytuacji w której mieszkańcy, by skorzystać z przestrzeni wspólnych, wyjeżdżają do miast okolicznych. W mieście Kalisz wg ich relacji doszło do atomizacji więzi międzyludzkich. Przypomnę że jest to jedno z pierwszych miast kraju, i było ono wzmiankowane jako mające tylko 6 mieszkańców w początkach naszej ery. Za kroniką węgiersko- polską:

 

Badania dowodzą skrajnie negatywnego wpływu ekonomicznych efektów zewnętrznych motoryzacji indywidualnej na poziom relacji społecznych i kapitału społecznego. W mieście Kalisz, ogólnopolskiej stolicy motoryzacji indywidualnej, te wszystkie efekty wystąpiły w skali rekordowej na całym kontynencie. 

Wzywamy do rozpoznania stanu kapitału społecznego, kapitału więzi międzyludzkich w mieście Kalisz. Jest to możliwe do odczytania ze statystyk np. ilości pojazdów na 1000 mieszkańców, w zestawieniu z wieloletnimi, szeroko znanymi badaniami na temat skutków tak drastycznej polityki transportowej. Prowadzi ona niekiedy także do zaniku kapitału społecznego z uwagi na wysokie emisje kosztów zewnętrznych w postaci spalin, hałasu, które ponoszą mieszkańcy miasta. W takiej skali jak w Kaliszu- oceniam że do tego zaniku już doszło. 

Śmierć skejtera na skateparku jest tylko czymś co wywołało niniejszy wniosek. Wzywam do rozpoznania stanu infrastruktury społecznej w tym mieście. Wzywam do zbadania stanu  infrastruktury miękkiej i infrastruktury społecznej miasta (place, parki , ławki, miejsca spotkań, dzielnice klubów i restauracji, bulwary nadrzeczne etc.), celem zbadania stanu równowagi w kapitałe społecznym, infrastrukturze miękkiej miasta. 

Opisy ustnie zgłoszone redakcji

  • Opisywano mi jak lokalna ludność opuszcza miasto na weekend, by skorzystać z pubów czy barów w miastach okolicznych, gdzie mimo mniejszej liczby ludności zachował się kapitał społeczny i istnieje infrastruktura kontaktów międzyludzkich.
  • W Kaliszu dominuje "mentalność wiejska" mimo że jest on miastem.
  • Kalisz to Radom Europy
  • Mentalność wiejsko- rolnicza
  • Proste cele życiowe, brak alternatywnych dróg życiowych
  • Nawet nie proste cele życiowe, ale bardzo przeciętne
  • Wąskie patrzenie na świat
  • W "Biedronkach" lokalni rolnicy pilnują czy w Biedronkach sprzedają polskie warzywa i owoce sprawdzać kody pochodzenia produktów na skrzynkach z rzekomo polskimi płodami- co podano jako przykład ograniczenia "lokalnych ambicji" czy tez jako przykład skali dążeń lokalnych ambicji. Próbuje się jako główny cel- sprzedaż tamtejszych plonów na lokalnym rynku. Nie jest to jednak możliwe z uwagi na politykę gospodarczą miasta. Polityka ta, poprzez oparcie dowozu żywności na transporcie samochodem osobowym z supermarketu, niszczy lokalny rynek oparty o targowiska i kupujących zmierzających tam pieszo z okolicy.  Gdyby władze zmieniły transport na głównie pieszy, rowerowy i zbiorowy targowiska i lokalny handel odzyskałby rynek jak to ma miejsce gdzie indziej w Europie. Jednakże cele te (cel 1: motoryzacja masowa jako dominująca w transporcie wewnątrzmiejskim Kalisza  - cel @: umożliwienie zbytu lokalnych płodów który się odbywa tradycyjnie przez targowiska, lokalne rynki)- wydają mi się ekonomicznie sprzeczne. 

opr. Adam Fularz na podstawie opinii ustnych zebranych w wywiadach oraz na podstawie danych statystycznych dot. ilości pojazdów na 1000 mieszk. w miastach Polski

-- 


Adam Fularz, manager www.Kaliszanin.pl


On Wed, May 27, 2020 at 1:33 PM Telewizja Opera <telewizjaopera@gmail.com> wrote:
Zielona Góra, 27.5.2020 

Pozew o postanowienie zabezpieczające celem ochrony przed kolejnymi ofiarami śmiertelnymi w Kaliszu
(popisano podpisem w standardzie HelloSign)

do Sądu Rejonowego w Kaliszu
Sąd Rejonowy w Kaliszu Aleja Wolności 13 62-800 Kalisz

Szanowni Państwo Sędziowie,
Wnoszę, na podstawie prawa zwyczajowego, KPA oraz na podstawie prawa o zarządzie komisarycznym miast o ustanowienie  postanowienia zabezpieczającego. O ustanowienie zarządcy komisarycznego miasta wniosłem do Prezesa RM po wypadku na skejtparku.

Wnoszę do Sędziów SR o wydanie postanowienia w sprawie Wydawca ./. władze miasta, celem zapobieżenia kolejnym ofiarom śmiertelnym. Wg dzisiejszego śledztwa redakcji, władze lokalne nie były w stanie nawet zidentyfikować infrastrukturalnej przyczyny wypadku. Nie liczę na owe władze. Wnioszę do Sędziów o wydanie decyzji o innym podziale obecnego budżetu miasta.

Prowadzę agencję prasową i liczne media (w Kaliszu posiadam portal kaliszanin.pl). Jeżdżę na skateparku. Mieszkam w mieście zbliżonym demograficznie do Kalisza. W Kaliszu wg informacji naczelnika wydziału gosp. komunalnej, znajduje się tylko jeden skatepark, zaś w moim mieście jest ich kilka, wszystkie są regularnie zajęte. Wczoraj jeżdziliśmy w odstępie od 0,5 do 2 sekund, było bardzo wiele osób i ze 2-3 razy niemal się z kimś nie zderzyłem. Bardzo uważam. 

Wzywam Sędziów SR do wydania postanowienia zmuszającego władze miasta Kalisz do udostępnienia co najmniej 4-5 skateparków na terenie miasta, jeszcze z pieniędzy budżetu 2020. Jest to istotne aby to sędziowie zadecydowali postanowieniem zabezpieczającym o podziale budżetu miasta. Proponuję aby wydatki na drogi dla samochodów osobowych, na budowę parkingów, przenieść na cel budowy kilku kolejnych skateparków. 

Uzasadnienie tej zmiany w budżecie: Kalisz to rekordzista w Europie jeśli chodzi o motoryzację masową, miasto wg danych statystycznych jest w skrajny sposób uzależnione od jednej formy transportu. Transport zbiorowy ma tutaj marginalny udział. 

Wnoszę, aby to sędziowe SR wyznaczyli lokalizacje nowych skateparków, np. poprzez likwidację parkingów samochodów osobowych. Wg zestawień danych statystycznych, Kalisz jest rekordzistą kontynentu w tym zakresie, i owe parkingi dla motoryzacji indywidualnej warto po prostu likwidować. 

Załączam dokumentację złożoną do wniosku o zastąpienie obecnych władz miasta zarządcą komisarycznym.

Z szacunkiem 
Adam Fularz
wydawca

---------- Forwarded message ---------
From: Telewizja Opera
Date: Wed, May 27, 2020 at 11:36 AM
Subject: Do UW: Wniosek o wprowadzenie zarządu komisarycznego w mieście Kalisz (łac. Calisia) w Wielkopolsce
To: <wuw na s. poznan.uw.gov.pl>
Cc: <umkalisz na s. um.kalisz.pl>



Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu al. Niepodległości 16/18


Zielona Góra, 27.5.2020 

do Pana Prezesa RM
za pośrednictwem Wojewody Wielkopolskiego


dotyczy: Wniosek o wprowadzenie zarządu komisarycznego w mieście Kalisz (łac. Calisia) w Wielkopolsce

Szanowny Panie, 

Po śmierci skejtera na skateparku w Kaliszu do redakcji zgłosiły się osoby wskazujące na szereg patologii. Po pierwsze- infrastruktura była zbyt skąpa- jeden skejtpark zamiast co najmniej kilku,  jak np. w moim mieście o niemal tej samej wielkości. Mimo kilku skateparków wczoraj u mnie koło domu był tłok i planowana jest budowa 5. czy 6 z rzędu. 

Prowadzę niewielką agencję prasową i owe miasto od jakiegoś czasu było wskazywane jako apogeum patologizacji. Na podstawie zebranych danych w wywiadach wnoszę o zarząd komisaryczny. Przypomnę że ustanawiany jest on gdy jednostka administracji samorządowej nie rokuje na szybką poprawę i jest nieskuteczna w wykonywaniu zadań publicznych. Oceniam że ze względu na stopień zaawansowania patologii, konieczne są bardzo drastyczne działania z zewnątrz.

Dołączam uzasadnienie i opis:
Redakcja czasopisma Merkuriusz Polski

ogłasza iż ze względu na statystyczną korelację szeregu zaobserowanych patologii, miasto:

Kalisz (łac. Calisia)


otrzymuje tytuł:

Patomiasta, miasta patologii

w skali kontynentu europejskiego

Wzywamy (ja jako ekonomista, oraz osoby przerażone sytuacją w tym mieście, które informowały redakcję o skali zubożenia kapitału społecznego) władze publiczne Rzeczpospoitej Polskiej do:

- wprowadzenia zarządu komisarycznego w mieście, powołania sztabu specjalistów z zakresu ekonomiki miast, ekonomiki regionów, ekonomistów, socjologów, do pomocy zarządowi komisarycznemu. 

Kalisz jest od dawna uważany za najstarsze miasto w Polsce, które zostało wymienione przez Ptolemeusza w II wieku naszej ery (jako Calisia), ale roszczenie jest teraz podważane przez niektórych badaczy. Lokalizacja wymienionych przez Ptolemeusza miejscowości pozwala stwierdzić że Kalisz położony na terytorium plemienia lub państwa plemiennego Diduni w krainie etnograficznej nazwanej Magna Germania, ale współczesne analizy pokazują że Tacyt Germanami określił ludy mieszkające w lasach i używające włóczni jako narzędzi walki. Kalisz jest wymieniony około roku 150 AD- jeśli poprawnie jest utożsamiony z miastem Calisia, polis Didunów zamieszkujących ówczesną krainę etnograficzną określoną jako Magna Germania. W etnografii do Wandalów zaliczano także lud Diduni. Kalisz, wymieniony przez aleksandryjskiego geografa Klaudiusza Ptolemeusza, jest więc jednym z pierwszych udokumentowanych i źródłowo udowodnionych miast w obszarze dzisiejszej Polski, jeśli ta identyfikacja jest poprawna. Znajduje się do dziś w okolicy wiele artefaktów z czasów rzymskich, co wskazuje, że mógł to być jeden z przystanków rzymskich karawan zmierzających do wybrzeży Morza Bałtyckiego.

Uzasadnienie

Redakcja oparła się jedynie na opiniach ustnych osób które przebywały w Kaliszu bądż znają miasto Kalisz w zestawieniu z innymi miastami w których mieszkały. 

Do redakcji dotarły także informacje o danych statystycznych, wskazujących na zanik życia społecznego, zanik więzi międzyludzkich wywołanych rekordową w skali kontynentu skalą zaniku transportu zbiorowego. Wokół miasta zlikwidowano podmiejskie linie kolejowe (szer. toru 1000 mm) ze stacji Kalisz Wąsk. do miast: Turek, Zbiersk, wsi Russów, ze Skalmierzyc do wsi Kucharki, Głoski etc. Miasto ma ofertę transportu zbiorowego na poziomie miast afrykańskich, i w zasadzie nie ma oferty kolei podmiejskiej. 

Wszelkie prawie przestrzenie wspólne zajęto pod potrzeby motoryzacji indywidualnej. Jej, co podkreślam- absolutnie rekordowy w skali całego kontynentu rozwój spowodował skrajną patologizację życia publicznego. Doszło do sytuacji w której mieszkańcy, by skorzystać z przestrzeni wspólnych, wyjeżdżają do miast okolicznych. W mieście Kalisz doszło do atomizacji więzi międzyludzkich. Przypomnę że jest to jedno z pierwszych miast kraju, i było ono wzmiankowane jako mające tylko 6 mieszkańców w początkach naszej ery. Za kroniką węgiersko- polską:

 

Badania dowodzą skrajnie negatywnego wpływu ekonomicznych efektów zewnętrznych motoryzacji indywidualnej na poziom relacji społecznych i kapitału społecznego. W mieście Kalisz, ogólnopolskiej stolicy motoryzacji indywidualnej, te wszystkie efekty wystąpiły w skali rekordowej na całym kontynencie. 

Wzywamy do rozpoznania stanu klęski kapitału społecznego, kapitału więzi międzyludzkich w mieście Kalisz. Jest to możliwe do odczytania ze statystyk np. ilości pojazów na 1000 mieszkańców, w zestawieniu z wieloletnimi, szeroko znanymi badaniami na temat negatywnych skutków tak drastycznej polityki transportowej. Prowadzi ona do zaniku kapitału społecznego, a w takiej skali jak w Kaliszu- oceniam że do tego zaniku już doszło. 

Śmierć skejtera na skateparku jest tylko przelaną już czarą goryczy, wisienką na torcie patologii. Na torcie patomiasta, które jest spatologizowane w skali rekordowej na kontynencie. Jeśliby zdolność zmian wypływała z wewnątrz tej społeczności, już do nich doszłoby. Tak się nie stało. Potrzebne są drastycznie silne bodźce zewnętrzne. 

Wzywam władze publiczne Rzeczpospolitej Polskiej do wprowadzenia zarządu komisarycznego w patomieście Kalisz. Wzywam do rozpoznania stanu klęski infrastruktury społecznej w tym mieście. Wzywam nowopowołany zarząd komisaryczny do przeprowadzenia bezwzględnych reform infrastruktury miękkiej i infrastruktury społecznej miasta, celem porzywrócenia równowagi w kapitałe społecznym, infrastrukturze miękkiej miasta. 

Opisy ustnie zgłoszone redakcji

  • Opisywano mi jak lokalna ludność opuscza miasto na weekend, by skorzystać z pubów czy barów w miastach okolicznych, gdzie mimo mniejszej liczby ludności zachował się kapitał społeczny i istnieje infrastruktura kontaktów międzyludzkich.
  • W Kaliszu dominuje "mentalność wiejska" mimo że jest on miastem.
  • Kalisz to Radom Europy
  • Mentaność wiejsko- rolnicza
  • Proste cele życiowe, brak alternatywnych dróg życiowych
  • Nawet nie proste cele życiowe, ale bardzo przeciętne
  • Wąskie patrzenie na świat
  • W "Biedronkach" lokalni rolnicy pilnują czy w Biedronkach sprzedają polskie warzywa i owoce sprawdząc kody pochodzenia produktów na skrzynkach z rzekomo polskimi płodami- co podano jako przykład organiczenia "lokalnych ambicji" czy tez jako przykład dążeń lokalnych ambicji.

opr. Adam Fularz na podstawie opinii ustnych zebanych w wywiadach oraz na podstawie danych statystycznych dot. ilości pojazdów na 1000 mieszk. w miastach Polski


-- 
--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



-- 



Komentarze