do UMWW: Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Zbąszyń oraz w gminie Siedlec

do UMWW

Propozycja planu remontu kanałów żeglugowych w gminie Zbąszyń oraz  w gminie Siedlec


Szanowni Państwo,
Będąc przez weekend na Mazurach, nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Połączenie jezior kanałami w jeden akwen tak rozwinęło turystykę, że kanały są zakorkowane jachtami, łodziami, statkami, płynie się w rzędzie statków. Ten sam rodzaj inwestycji proponuję sfinansować z funduszy PGW Wody Polskie i środków UE w okolicach gm. Sielec i gm. Zbąszyń.

Pytania redakcji:
Czy możliwe jest połączenie poprzez rozbudowę obecnych kajakowych, zarośniętych i zamulonych połączeń wodnych i zastąpienia ich kanałem nieznacznie tylko poszerzonym i pogłębionym dla jachtów i żaglówek dla jezior:
  • Jezioro Błędno
  • Jezioro Nowomiejskie
  • Jezioro Grójeckie
  • Jezioro Chobienickie
  • Jezioro Kopanickie
Konieczne prace:
Rozważenie podniesienia prześwitu mostu na drodze 303 w m. Grójec Mały, rozważenie podniesienia prześwitu mostu w Nowej Wsi Zbąskiej, pogłębienie i oznakowanie Północnego Kanału Obry na odcinku do jez. Kopanickiego. Pogłębienie Obry na odcinku Jez. Grójeckie- Jez. Błędno. Chodzi mi o wykorzystanie połączonego potencjału jezior poprzez znaczną rozbudowę i pogłębienie kanału Północnego Obry. 

Propozycje na przyszłość:
Naprawa kanału Obry Północnej i połączenie z jeziorami m. Wolsztyn w jeden kompleks turystyczny połączony kanałem, drogą wodną. Połączenie z resztą polskiej sieci dróg wodnych poprzez odbudowę zniszczonych kanałów.

pozdrawiam
Adam Fularz

Przykład działań inwestycyjnych na terenie Mazur:

"Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II" i remontem śluzy „Guzianka I"/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka" obejmuje pięć odrębnych zadań:

  • Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
  • Przebudowę  i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
  • Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.

Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).

Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.

Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł."

wg https://mazury24.eu/aktualnosci/ruszaja-remonty-kanalow-mazurskich-utrudnien-dla-zeglugi-nie-bedzie,12200



-- tel. 604443623

Komentarze