Do Prokuratury Rejonowej Szamotuły: przerwanie korytarza kolei w Pniewach

Redakcja serwisu skierowaładnie sprawę do prokuratury. 

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Data: środa, 7 kwietnia 2021
Temat: Do Prokuratury Rejonowej Szamotuły: przerwanie korytarza kolei w Pniewach
Do: szamotuly na s. poznan.po.gov.pl


W uzupełnieniu do zgłoszenia. 
Pozdrawiam Adam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: media <media na s. mi.gov.pl>
Data: poniedziałek, 15 marca 2021
Temat: dot. Pytanie o kolej w Pniewach
Do: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>


Szanowny Panie Redaktorze,

 

linia kolejowa nr 363 na odcinku Międzychód – Skwierzyna od km 62,682 do km 92,984 jest linią czynną. Natomiast na obszarze, na którym znajduje się gmina Pniewy, znajduje się odcinek linii nr 363 Rokietnica – Międzychód od km 0,615 do km 62,682, który został zlikwidowany decyzją Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 10.09.2015 r.  

 

Z informacji uzyskanych od PKP SA wynika, że spółka nie prowadziła na tym odcinku fizycznej likwidacji układu torowego, a korytarz linii został przerwany na odcinku o długości 200 m poprzez wywłaszczenie działki na rzecz Gminy Pniewy, decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na rozbudowie ul. Polnej w Pniewach.  Pozostałe działki należące do PKP SA i wywłaszczone na mocy tej decyzji nie przerwały ciągłości linii kolejowej.

 

Powyższy odcinek linii kolejowej nr 363 Rokietnica – Międzychód znajduje się poza postanowieniami obowiązującej umowy na realizację Programu Utrzymaniowego.

 

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi prace związane z przygotowaniem listy projektów planowanych do realizacji w nowej perspektywie finansowej na lata 2021 – 2027. W kontekście prac analitycznych dotyczących przygotowania listy inwestycji do realizacji w nowej perspektywie został zidentyfikowany projekt inwestycyjny rozważany do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego „Odbudowa połączenia Rokietnica – Międzychód".

Zostały zakończone prace dotyczące określenia kwoty dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz  zasad przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach kolejnej perspektywy finansowej.

 

Województwo lubuskie w ramach prowadzonego naboru do Programu Kolej Plus zgłosiło projekt „Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód", który przeszedł pozytywnie ocenę formalną i zakwalifikował się do II etapu, w którym wnioskodawcy mają 12 miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych oraz opracowanie wstępnego studium planistyczno – prognostycznego. Studium pozwoli określić niezbędny zakres prac i szacowane koszty planowanej inwestycji. Ponadto po zakończeniu II etapu naboru, zgłoszone projekty będą podlegały ocenie merytorycznej, rankingowaniu i ostatecznej kwalifikacji do Programu. Wszystkie zgłoszone projekty będą oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno–eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych. Będzie ona podstawą rankingowania zgłoszonych zadań inwestycyjnych, a tym samym ich zakwalifikowania do realizacji.

 

Informacje o przebiegu i wynikach poszczególnych etapów Programu Kolej Plus publikowane są na stronie internetowej PKP PLK SA pod adresem: https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus/

 

Z poważaniem

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury

Tel. (...)

 

 

From: Adam Fularz <adam na s. wieczorna.pl>
Sent: Sunday, February 21, 2021 7:46 AM
To: media <medi na s. mi.gov.pl>
Subject: dot. Pytanie o kolej w Pniewach

 

Dzień dobry, 

Proszę o informację o sprawie linii kolejowej w Pniewach.  

Zostałem poproszony o interwencję w sprawie

Pozdrawiam Adam

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam <phooli na s. gmail.com>
Data: poniedziałek, 23 września 2019
Temat: Pytanie o kolej w Pniewach
Do: Adam Fularz <adam.fularz na s. wieczorna.pl>

Polskie Koleje Państwowe nie zbyły (ani odpłatnie, ani nieodpłatnie) na rzecz gminy Pniewy żadnej nieruchomości – mówi Michał Stilger. - W 2017 roku PKP S.A. w trybie art. 12 ustawy z 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w
zakresie dróg krajowych została wywłaszczona, czyli pozbawiona z mocy prawa użytkowania wieczystego na rzecz gminy Pniewy do pięciu działek o łącznej powierzchni ponad 1,7 ha. W ramach wywłaszczenia PKP S.A. otrzymała odszkodowania w wysokości ok. 300 tys. zł –

tłumaczy.
Finalnie jednak efekt jest dokładnie taki sam – została przerwana ciągłość linii kolejowej nr 363, co prawdopodobnie niweczy marzenia o jej rewitalizacji. Czy PKP nie ma narzędzi, by się przed takimi działaniami bronić?


Jarosław Przewoźny, burmistrz gminy Pniewy twierdzi natomiast, że gminna inwestycja wcale nie niweczy planów odbudowy linii kolejowej nr 363, mimo iż wchodzi w ciąg tej linii.
- Gmina Pniewy nikogo nie oszukała i nadal chce, by ta linia została odbudowana. Jeśli samorząd wojewódzki będzie w stanie wydać kilkaset milionów złotych na odbudowę tej linii, to gmina Pniewy będzie w stanie dołożyć pieniędzy do tego, by tak zmienić naszą inwestycję, żeby nie było kolizji z linią kolejowa. Są takie możliwości techniczne i technologiczne.

Zresztą przebieg tej linii w niektórych miejscach i tak przy ewentualnej rewitalizacji będzie musiał być zmieniony, bo są już rozsprzedane działki. Zbiornik retencyjny i ulica Polna w Pniewach to inwestycje ważne dla naszych mieszkańców. PKP legalnie sprzedało nam działki, więc dla mnie to czytelny sygnał, że sama spółka nie traktuje odbudowy tej linii
poważnie. Inaczej by przecież gruntów nie sprzedawała – mówi burmistrz Pniew.

 



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

 

(..)




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze