Propozycja stałej całorocznej linii promu Zbąszyń- Nądnia- Nowa Wieś Zbąska

do Urzędu Miasta w Zbąszyniu
dotyczy: Propozycja stałej całorocznej linii promu Zbąszyń- Nądnia- Nowa Wieś Zbąska

Szanowni Państwo, 
Unikalną cechą Państwa miasta jest sieć wodna, czego Państwo w mojej ocenie w ogóle niemal nie wykorzystują. W podobnych miejscowościach w Szwajcarii na brzegu jeziora ujrzałbym wyświetlacze godzin rejsów, na brzegu stałyby automaty biletowe, na jeziorze kursowałyby rozkładowe promy, niczym autobusy. To samo jest możliwe i tutaj, co więcej, może być efektywne ekonomiczne, bo dystans podróży wodą do wsi w okolicy jest znacznie krótszy.

Co więcej, bieg rzeki Obry przez miasto sugeruje aby - podczas przebudowy bardzo wysoko podnieść mosty w perspektywie kilkunastu lat. WówcZas, w perspektywie np. 20 lat, do sieci dróg wodnych miasta możnaby włączyć całą rzekę Obrę, dodając śluzę w takiej lokalizacji by poziom rzeki Obry i jeziora Błędno wyrównał się  na terenie miasta, celem umożliwienia żeglugi z jeziora błędno na sieć rzeki Obry w granicach miasta Zbąszyń. Wnoszę o perspektywiczne podnoszenie przyczółków mostów na rzece Obrze w mieście w perspektywie 20 lat celem docelowej jej żeglowności na odcinku miejskim.

Linia żeglugi rozkładowej
W województwie wielkopolskim nie funkcjonują liczne stałe linie komunikacji promowej. Niemniej sądzę że taka linia jest ekonomicznie możliwa, przynajmniej wokół Zbąszynia. Nądnia to miejscowość licząca 811 mieszkańców. Nowa Wieś Zbąska liczy ok. 280 osób. Nowa Wieś (Zamek) ma 195 mieszkańców. Układ przystani względem zabudowy umożliwia próbę zaoferowania stałej komunikacji podmiejskiej. 

W uzupełnieniu podaję link do oferty codziennej linii promowej organizowanej przez VBB na jeziorze Wannsee w aglomeracji Berlina:


Propozycja stałej usługi promu

Proponuję aby początkowo wprowadzono jedną parę statków wykonujących poranny kurs w jedną stronę z m. Nowa Wieś Zbąska do m. Zbąszyń. Dobudownoby dwie niewielkie, tymczasowe przystanie na trasie. 

Kurs poranny- w jedną stronę:
  • Nowa Wieś Zbąska
  • Nowa Wieś Zamek (nowa przystań)
  • Nądnia (nowa  przystań)
  • Zbąszyń Port- przy pętli autobusu, przystań w centrum miasta. 

Raz dziennie, w jedną stronę, oferowanoby rejs rozkładowy powrotny dla pasażerów ze stałymi biletami, funkcjonujący także jako rejs turystyczny, komercyjny, do Nowej Wsi Zbąskiej, z powrotem podróżni, wycieczkowicze wracaliby rozkładowym autobusem podmiejskim w ramach jednego biletu na statek. Statek cumowałby przez noc w przystani w Nowej Wsi i rano odpływałby z pasażerami realizując kurs promowy do Zbąszynia zbierając podróżnych z jednej lub dwóch przystani na trasie. Cena przewozu byłaby niska, wpiętoby tą usługę jako prom w lokalną taryfę przewozową (PKS) oraz w system kolejowy UMWW. Prom były skoordynowany z bezpłatnym wahadłowym autobusem ze Zbąszyń Port do dworca kolei finansowanym przez UM, okoliczne samorządy i UMWW.


Finansowanie
UMWW zamawia przewozy kolejowe pasażerskie, zamawiałby więc także tą usługę promową na trasie do Nowej Wsi Zb. Dofinansowałaby ją gmina. Połączenie byłoby uzupełnione kursami autobusowymi do Nowej Wsi Zbąskiej.

Usługi promowe byłyby oferowane rano tylko jako dojazd do pracy, podróż rano z uwagi na czas tej podróży- nie ma szans by stanowiła ona ofertę komercyjną.  

Proponuję aby wprowadzono jedną parę statków wykonujących poranny kurs w jedną stronę oraz jeden powrotny o charakterze rozkładowo- turystycznym (z powrotem do Zbąszynia autobusem). Dobudownoby dwie niewielkie, tymczasowe przystanie na trasie. 

Rozwój usług
Docelowo proponuję dwie linie promowe oraz gminne centrum przesiadkowe. 
Proponuję dwie lokalizacje: duże centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, ale od strony miasta, a nie od strony północnej. Drugi punkt przesiadkowy powstałby w porcie w centrum miasta Zbąszyń.

Część dworca kolei od strony północnej pozostałaby bez zmian, ewentualnie przebudowana byłaby na muzeum historii lokalnego dworca w czasie jednej z wojen, kiedy miały tu miejsce kluczowe wydarzenia dla losów świata. 

Po stronie miasta, od ulicy Dolnej, zbudowanoby centrum przesiadkowe, którego głównym elementem byłyby przystanie dla komunikacji promowej rozkładowej na jeziorze Błędno i Nowomiejskim.

Miasto postawiłoby na promy wodne jako główną formę komunikacji w regionie. Sieć usług stale rozbudowanoby (możliwe są promy nawet do Grójca Wielkiego i do Chobienic po naprawie kanału Szarki i podniesieniu mostu w drodze nr 302. Po naprawie mostów, sieć połączeń rozkładowych żeglugowych mogłaby sięgnąć Kopanicy dzięki istniejącej już sieci kanałów.

Kanał do dworca kolei miałby być perłą w sieci połączeń transportowych w okolicy. Dzięki temu połączenia promowe na stałe wpisały się w lokalną sieć transportu i kursowałyby jak na jeziorze Wannsee czyli- całorocznie w relacji do dworca kolei. 

Po naprawie kanałów, możliwy jest całoroczny prom regionalny kursujący w długiej relacji po północnym kanale Obry i lokalnych jeziorach: Kopanica- Mała Wieś- Grójec Wielki- Nowa Wieś Zbąska- Nowa Wieś Zamek- Zbąszyń Port- Zbąszyń Dworzec kolejowy. Taka usługa promowa z uwagi na jej przebieg w popularnej relacji dowozowej do dworca kolei miałaby szansę kursować kilka razy dziennie - całorocznie. 

Wierzę, że możliwe jest zorganizowanie wokół Zbąszynia co najmniej takiej komunikacji promowej całorocznej jak w mojej okolicy- na jeziorze Wansee w Berlinie. Jest to finansowane z szeregu źródeł. W przypadku Zbąszynia usługi współfinansowałyby okoliczne samorządy jak i UMWW jako część systemu kolejowych połączeń regionalnych. Promy na jeziorze trafiłyby na schemat połączeń kolei w regionie.

Proponuję aby gmina wystąpiła o środki na budowę gminnego centrum przesiadkowego. Obejmowałoby głównie przystań dla promów- mających w zamierzeniu kursować wg schematów dołączonych do wniosku. 

Torowisko do portu w centrum miasta
Dodatkowo dobudowanoby torowisko kolei turystycznej do portu, początkowo nie musi być ono dobrej jakości. Proponuję by cała trasa w sezonie lipiec- sierpień z portu w ze Zbąszyń Port- była wówczas obsługiwana spalinowym szynobusem. 

Zbąszyń Port- przystań w sercu miasta
Kolejne centrum przesiadkowe przy marinie w Zbąszyniu, przy porcie, w samym sercu miasta, posiadałoby: 
  • początkowo zwykłe torowisko, a docelowo kolej zelektryfikowaną, jeden lub nawet dwa perony, jeśli taką fantazję będzie miał projektant,
  • peron autobusowy, początkowo tylko jeden, bo Zbąszyń to małe miasto, a sam dworzec obsługuje tylko stare miasto i dzielnicę portową
  • 1 lub 2  nabrzeża, wraz z wyświetlaczami godzin rejsu czy też odjazdu. System pokazywania godzin rejsów i odjazdów pociągów/ autobusów byłby sercem centrum przesiadkowego. To tutaj podróżni z regionu całorocznie mieliby się przesiadać na promy ze stacji Zbąszyń Port PKP w kierunku Nądni, Nowej Wsi Zbąskiej  i innych możliwych przystani. 
Linia miejska
To Urząd Miasta zleca i organizuje usługi komunikacji miejskiej. Proponuję by w Zbąszyniu uruchomiono w tym celu sezonowy lub całoroczny tramwaj wodny. Jeśli zbudowanoby kanał portowy, prom mógłby kursować w stałej relacji Zbąszyń Dworzec- Zbąszyń Port/ centrum- Nądnia.

Istnieje popularny system kilkunastu linii połączeń transportu tramwaju wodnego w Hamburgu. Szczególnie linia nr 62 jest bardzo popularna i liczba podróżnych/ okrętujących stale rośnie. Jest to część systemu autobusowo- kolejowego i jest objęta wspólnym biletem. Połączenia kursują w szczycie nawet co 15- 20 minut. Przedostatni statek w soboty przed północą obsługuje wszystkie przystanki, później ok. 23.08 wraca na główną trasę.

Jak sądzę, biorąc Hamburg jako przykład, możnaby zorganizować co najmniej jedną "miejską" trasę w Zbąszyniu, obsługiwaną co 60- 30 minut w szczycie, co 60- 120 minut poza szczytem. Linia miejska kursowałaby od maja do końca września, a może i całorocznie, jeśli byłaby popularna. 

Linia miejska: trasa:
  1. (Dworzec kolei) w przypadku budowy kanału i centrum przesiadkowego
  2. Zbąszyń Port
  3. Zbąszyń Zamek
  4. Nądnia przystań 1
  5. Nądnia przystań 2
-- 
opr.
Adam Fularz
Poznańska.pl
Redakcja: Dolina Zielona 24a Zielona Góra

Komentarze